#15 Radicale jongeren: omgaan met extreme ideeën (met Micha de Winter)
Jongeren die radicaliseren kunnen een gevaar vormen voor de maatschappij. Wat begint als een extreme gedachte kan uitmonden in een terroristische aanslag. In deze aflevering zoeken we uit hoe we kunnen omgaan met extreme ideeën en hoe we voorkomen dat jongeren uiteindelijk een radicaal pad kiezen.
Gast: Prof. dr. Micha de Winter (hoogleraar pedagogiek)
Het psychologische model ‘De Ladder naar Terrorisme’ (The Staircase to Terrorism) van Iraans-Amerikaanse psycholoog Fathali Moghadda. Hierin beschrijft hij zes fases die iemand doorloopt tijdens een proces van radicalisering:
http://fathalimoghaddam.com/wp-content/uploads/2013/10/1256627851.pdf
Onderzoek van pedagoog Stijn Sieckelink en de gast van deze aflevering Micha de Winter waaruit blijkt dat heel uiteenlopende typen jongeren gevoelig zijn radicale boodschappen en dat ze vaak uit warme en hechte gezinnen komen:
https://www.ris.uu.nl/ws/files/15886833/end_report_formers_and_families_tcm126_610120.pdf
De website van de lesmethode die kinderen leert om democratisch en vreedzaam met elkaar conficten op te lossen:
▼ Volg ons op social media:
https://instagram.com/pedagogischverantwoord
https://facebook.com/pedagogischverantwoord
https://twitter.com/pedaverantwoord
▼ Website:
https://www.pedagogischverantwoord.nl
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: RSS