#17 Kritisch leren denken: noodzaak van filosofisch onderwijs (met Martha Kemper)
Filosofie wordt vaak gezien als stoffig, saai, zweverig en onbelangrijk. In deze aflevering willen we de noodzaak van filosoferen met kinderen en jongeren aan te kaak stellen. Wat hebben kinderen eigenlijk aan het kritisch leren nadenken over hun eigen leefwereld? Wat is het voordeel van het worden van een kritische burger? En wat is de rol van een docent en een ouder in deze ontwikkeling? We bespreken dit, en nog veel meer, met docent en filosoof in opleiding Martha Kemper.
Een artikel uit Trouw waarin hoogleraar filosofie Marli Huijer stelt dat het vak filosofie moet worden verplicht in het hele onderwijs:
https://www.trouw.nl/nieuws/stel-filosofie-op-school-verplicht-stel-filosofieles-verplicht~b2f2a578/
Een onderzoek met de uitleg en een opsomming van de vijf allesomvattende thema’s van de filosofie:
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/187481/323-346-1-PB.pdf
Een wetenschappelijk artikel dat stelt dat filosofie juist geen verplicht vak zou moeten zijn:
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/187481/323-346-1-PB.pdf
Filosofisch platform waar veel weetjes en evenementen te vinden zijn omtrent filosofische kennis:
https://www.theschooloflife.com/amsterdam/
▼ Volg ons op social media:
https://instagram.com/pedagogischverantwoord
https://facebook.com/pedagogischverantwoord
https://twitter.com/pedaverantwoord
▼ Website:
https://www.pedagogischverantwoord.nl
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: RSS