#26 Islamitisch opvoeden: theorie, praktijk en taboes (met Hamza Akkar)

Dé podcast over verhalen, meningen en de wetenschap achter opvoeden

#26 Islamitisch opvoeden: theorie, praktijk en taboes (met Hamza Akkar)

31 mei 2021 Podcast 0

 

🎧 Luister via Spotify: https://spoti.fi/34zJxdu

📲 Luister via Apple Podcasts: https://apple.co/2TkyDGb

📺 Luister via YouTube: https://youtu.be/ms5r-Iw_dBQ

 

Er wonen ongeveer één miljoen moslims in Nederland. Hoewel het aantal relatief klein is, is de islam uitgegroeid tot de tweede godsdienst, na het christendom, van Nederland. Aangezien cultuur en religie worden doorgegeven door middel van de opvoeding, vroegen wij ons af wat de belangrijkste facetten zijn van een islamitische opvoeding. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met de gebruikelijke westerse pedagogiek? En hoe moet een islamitische ouder omgaan met onbegrip, homoseksualiteit en afvalligheid? We bespreken deze thema’s met Hamza Akkar; theoloog, spreker en geestelijk verzorger, verbonden aan de IPeP (Islamitische Pedagogen- en Psychologenpraktijk). 

 

📝 Wetenschappelijk artikel van pedagoog Hans van Crombrugge en onderwijskundige Naïma Lafrarchi over de mogelijkheid van een ‘moderne’ islamitische opvoeding: https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=article&id=3017255&journal_code=EPN

 

📚 Een e-book over de drie bouwstenen van de islamitische opvoeding, opgesteld door psycholoog Latifa Tawfik en theoloog Hamza Akkar: https://ipep.nl/bouwstenen

 

ℹ️ Website van de IPeP, voor meer informatie over islamitisch opvoeden: https://ipep.nl

 

🌈 Steun onze podcast: https://petje.af/pedagogischverantwoord

 

🌐 Bezoek onze website: https://www.pedagogischverantwoord.nl

 

📲 Volg ons op social media:

https://instagram.com/pedagogischverantwoord

https://linkedin.com/company/pedagogischverantwoord

https://facebook.com/pedagogischverantwoord

https://twitter.com/pedaverantwoord