#34 Leerachterstand: een taak voor docenten (met Marcel van Herpen)

🎧 Luister via Spotify: https://spoti.fi/3tu9jNL
📲 Luister via Apple Podcasts: https://apple.co/3KYwXaQ
Wat betekent het wanneer een kind achterloopt op school? Wat voor invloed kan “een jaartje overdoen” hebben? Zouden wij überhaupt moeten spreken van leerachterstanden? Pedagoog en docent Marcel van Herpen heeft hier een uitgesproken mening over. Met hem gaan wij in gesprek over de pedagogische taak van docenten en zijn kritiek op het huidige onderwijs.
🌈 Steun onze podcast: https://petje.af/pedagogischverantwoord
📋 Een uitgebreide literatuurstudie van het Centraal Planbureau over methodes om leerachterstanden tegen te gaan: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Achtergronddocument-6jun2018-Bewezen-in-effectieve-maatregelen-tegen-leerachterstanden-in-het-primair-onderwijs.pdf
📑 Wetenschappelijke publicatie van jeugdsocioloog Maike Kooijmans (gast van onze eerste aflevering) waarin zij pleit voor meer aandacht voor het ontwikkelen van de eigen talenten van kinderen en jongeren: https://doi.org/10.1007/s12451-019-00199-7
ℹ️ Website van onze gast Marcel van Herpen: https://www.marcelvanherpen.nl
☕ Vraag een opvoedkoffie-sessie aan en krijg opvoedingsadvies van ons over jouw situatie: https://www.pedagogischverantwoord.nl/#opvoedkoffie
🌐 Bezoek onze website: https://www.pedagogischverantwoord.nl
📲 Volg ons op social media!
Instagram: https://instagram.com/pedagogischverantwoord
LinkedIn: https://linkedin.com/company/pedagogischverantwoord
Facebook: https://facebook.com/pedagogischverantwoord
Twitter: https://twitter.com/pedaverantwoord